Kā izskatās nākotnes (digitālais) teātris?

Ko jūs vēlētos notikt (tuvu) nākotnē saistībā ar digitālajām tehnoloģijām un teātri? Tas bija varbūt visinteresantākais jautājums mūsu lauku aptaujā par teātra un digitālajām tehnoloģijām. Rezultāts nav pārsteidzošs: dalībnieki, no kuriem lielākā daļa pārstāv Eiropas valsts finansētos teātrus, veido interaktīvu, līdzdalīgu un entuziastisku teātru, kas piesaista mērķauditoriju un nodrošina jaunus emocionālus, jutekliskus un intelektuālus piedzīvojumus, izmantojot digitālās tehnoloģijas jaunos radošos veidos. Tomēr viņi uzsver, cik svarīgi ir saglabāt teātrus nekavējoties, apvienot un apvienot analogu ar digitālo, lai izveidotu vienu spēcīgu pieredzi.

Mākslas vīzijas

“Ar digitālo ierīci ir iespējami tik daudz neticamu iespēju – es to vēl nevaru iedomāties”, raksta viens no dalībniekiem. Bet atkal, jau ir izveidotas ļoti konkrētas vīzijas! No mākslinieciskās puses teātra veidotāji sapņo par plašāku digitālo tehnoloģiju izmantošanu, izņemot 3D teātri un projekcijas. Apvienojot, radot skaņu kustības uztveršanai, attēlojot sapņus uz skatuves ar vizuālu atbalstu, iekļaujot virtuālo realitāti (3D, digitālā fona) izrādes, reaģējošu komplektu. Viens no dalībniekiem jautāja, vai, salīdzinot ar TV, teātra izrādes nākotnē būs pieejamas līdzīgas sajūtas?

Lielāko daļu no visām atbildēm minēja dalība, mijiedarbība un sadarbība ar auditoriju. Acīmredzot, tā kā mēs esam tik ļoti izmantoti, lai mijiedarbotos ar tik daudziem cilvēkiem ikdienas dzīvē (un bieži vien visā pasaulē ar sociālo mediju kanāliem), šķiet, ka vienvirziena komunikācija no skatuves uz auditoriju vai no teātra birojiem līdz skatītāja lodziņam būt novecojušam. Tā vietā dalībnieki cer, ka publika izvēlēsies, ļaus viņiem kļūt par daļu no notiekošās skatuves, izmantojot digitālās ierīces, ļaujiet mums izmantot tehnoloģiju, lai attīstītu vairāk un spēcīgākas attiecības starp skatītāju un teātri – māksliniekiem! Nākotnes teātris eksperimentēs ar VR brillēm un citām imersīvām tehnikām, izmantos visas digitālās ierīces mārketingam un veicināšanai un sazināsies ar auditoriju, jo šīs tehnoloģijas izmantošana ir tik vienkārša, ka ikviens to var izmantot. Otra medaļa pusē varētu būt personisks, privāts teātris: viens skatītājs skatās tikai izrādi, kas viņam bija īpaši izveidots ar dažām digitālajām iespējām.

Pārrobežu analogo digitālo robežu pārvarēšana

“Digitalizācijai nevajadzētu atņemt spontāno teātra raksturu”, atzīmēja vairāki dalībnieki. “Teātrim vajadzētu saglabāt savu ritualo identitāti un tā” dzīvo “dabu. Mums ir jāatrod labs līdzsvars. “Digitālo tehnoloģiju lietderīga izmantošana ir liela problēma, un, protams, ne tikai teātrī, bet varbūt tas ir īpaši acīmredzams 5000 gadu vecajā mākslā, kuru per se definē tūlītēja un jutekliskā cilvēku saskarsme. Tātad, kā mēs varam izpildīt teātri uz skatuves un tajā pašā laikā digitāli – un kādām mākslas formām to pieprasa? Un otrādi, kā mēs uz skatuves varam piedāvāt digitālo pasauli un tās ietekmi uz mūsu dzīvi analogā teātra gabalā? Kā ciparu tehnoloģija var tuvināties dabai, cilvēkiem? Un kā mēs varam atvērt teātri digitālajām tehnoloģijām, neatsaistot tās saknes, un tehnoloģijām? Un visbeidzot, ne mazāk svarīgi, viens dalībnieks atzīmēja, ka šie tehniskie rīki ir masu produkti: “Bet kur ir indivīds?”

Beidz runāt. Sāciet darīt.

Tātad, kā mēs to visu varam sasniegt? Kā mēs sasaistām mūs ar šo iespējamo nākotni? Rastot un atrastu vismaz dažas atbildes uz šo jautājumu, ir galvenais Eiropa teātra laboratorijas jautājums, un mēs ceram iegūt no jums lielāku ieguldījumu! Lauka brauciens sniedza ļoti noderīgus ieteikumus:

  • Veiciet vairāk pētījumu
  • Iegādājieties finansējumu pētījumiem un jaunām darbībām, izmantojot digitālās tehnoloģijas
  • Tehnoloģiju izmaksu samazināšana
  • Sadarboties vairāk ar neatkarīgiem māksliniekiem
  • Skaidrs jēdziens!
  • Nemaz nerunājieties par tehnoloģijām, bet izmantojiet to teātrī.